Sektörde alarm! Otomotiv devleri kriz ve zam sinyali verdi

Orta Doğu’da tırmanan savaş, yalnızca enerji ve emtia piyasalarını değil, otomotiv sektörünü de sert biçimde vurdu. ABD’nin dev üreticileri General Motors (GM), Ford ve Stellantis, ilk çeyrek bilançolarında maliyet baskısının ağır faturasını açıkladı.
DETROIT’IN “BÜYÜK ÜÇLÜSÜ”NDE MALIYET ŞOKU
Orta Doğu’da tırmanan savaş, yalnızca enerji ve emtia piyasalarını değil, otomotiv sektörünü de sert biçimde vurdu. ABD’nin dev üreticileri General Motors (GM), Ford ve Stellantis, ilk çeyrek bilançolarında maliyet baskısının ağır faturasını açıkladı.
ŞIRKETLERIN AÇIKLAMALARI
GM: Lojistik ve çip maliyetleri nedeniyle yıllık kâr tahmininde 2 milyar dolarlık azalma bekliyor. CEO Mary Barra, petrol ve hammadde fiyatlarındaki belirsizliğin kesintileri zorunlu kıldığını söyledi.
Ford: Tedarik zinciri yükü 2 milyar dolara ulaştı; geçen yıla göre 1 milyar dolarlık artış anlamına geliyor.
Stellantis: Fiat, Peugeot ve Chrysler’i bünyesinde bulunduran grup, 2026’da etkinin 1 milyar euroya çıkabileceği uyarısını yaptı.
EMTIA ENFLASYONU
Alüminyum fiyatları %16 yükseldi; araç başına maliyet yalnız metal kullanımıyla 500–1.500 dolar arttı.
Bellek çipleri: Yapay zekâ veri merkezlerine kayan üretim kapasitesi, otomotivde kullanılan DRAM çiplerinin fiyatını yukarı çekiyor.
Plastik ve nafta: Enerji fiyatlarındaki artış, lastikten kaplamalara kadar her parçada maliyetleri yükseltiyor.
PIYASA ETKISI
Analistlere göre çatışma 6 aydan uzun sürerse üreticiler ya indirimleri durduracak ya da etiket fiyatlarını artıracak.
Mercedes-Benz ve Ford’un finans yöneticileri, yılın geri kalanı için arz darboğazı riskine dikkat çekiyor.
Pandemi sonrası zaten rekor seviyelere çıkan araç fiyatlarının üzerine yeni zamlar gelirse, otomobil pazarında daralma kaçınılmaz olabilir.
UZMAN GÖRÜŞÜ
Boston Consulting Group (BCG), mevcut baskının artık “geçici bir aksaklık” değil, kalıcı bir ekonomik yük olduğunu vurguluyor. Sabit fiyatlı anlaşmalar üreticileri kısa vadede korusa da, 6 ay içinde yeni sözleşmelerin çok daha yüksek bedellerle imzalanması bekleniyor.
Orta Doğu’daki savaş, ABD otomotiv devlerine 5 milyar dolarlık ek maliyet yükleyebilir. Bu tablo, küresel otomobil fiyatlarının yeniden yükselişe geçeceğinin güçlü bir işareti olarak görülüyor.
Otomotivde dengeler değişti: Sıfır satışlar düştü, ikinci el yükseldi
Araç sahipleri dikkat! 440 bin otomobil geri çağrılıyor
Taşıt kredisi hesaplandı: 400 bin TL’nin 36 ayda geri ödemesi belli oldu
"Sektörde alarm! Otomotiv devleri kriz ve zam sinyali verdi" haberi, 03 Mayıs 2026 tarihinde yazılmıştır. 03 Mayıs 2026 tarihinde de güncellenmiştir.

YORUM YAZ
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.