AB’nin Rusya’ya enerji veda planı: ABD’den ithalat 2,5 kat artacak

Avrupa Birliği, enerji tedarikinde Rusya bağımlılığını azaltma hedefi doğrultusunda, ABD’den yaptığı enerji ürünü ithalatını önümüzdeki üç yıl içinde yılda ortalama 250 milyar dolara çıkaracak. Bu da mevcut seviyenin yaklaşık 2,5 katı anlamına geliyor.
Moody’s Analytics Başekonomisti Mark Zandi, "ABD, AB’nin toplam doğal gaz ithalatının yüzde 20’sini ve sıvılaştırılmış doğal gaz (LNG) ithalatının yarısını karşılıyor" ifadelerini kullandı. ABD Başkanı Donald Trump da Avrupa ile enerji ticareti ve yatırımlarını kapsayan 750 milyar dolarlık anlaşmayı duyurdu. AB, özellikle Rusya’dan enerji tedarikini azaltırken ABD’den LNG ve diğer enerji ürünlerinin ithalatını artırma yolunda ilerliyor.
AVRUPA’NIN RUSYA’DAN UZAKLAŞMA STRATEJİSİ VE REPOWEREU PLANI
AB, 2022’de yayımladığı REPowerEU planıyla 2030’dan önce Rus doğal gazı ithalatını ciddi oranda azaltmayı ve enerji bağımsızlığı hedefliyor. Bu kapsamda, ABD’den LNG alımı artırılırken yenilenebilir enerji ve enerji verimliliği yatırımları da hız kazandı. Zandi, "Rusya-Ukrayna savaşı AB’yi enerji tedarikinde çeşitliliğe zorladı" diyerek, Rusya’nın AB doğal gaz ithalatındaki payının savaş öncesi yüzde 40’tan bugün yüzde 20’nin altına gerilediğini vurguladı.
ABD KAYNAKLI LNG, AB ENERJİ İTHALATINDA ÖNE ÇIKACAK
Enerji Güvenliği Uzmanı John Roberts ise, ABD’nin LNG ihracatının AB piyasasında baskın oyuncu haline geleceğini belirtti. Ancak AB’nin petrol ihtiyacının büyük kısmını Orta Doğu ve Kuzey Afrika’dan karşılamaya devam edeceği bilgisi paylaşıldı. 2024’te Norveç’in AB’ye ABD’den iki kat fazla gaz ihraç ettiğine dikkat çekildi. Roberts, transatlantik enerji iş birliğinin uzun vadede ekonomik ve düzenleyici faktörlere bağlı olduğunu sözlerine ekledi.
Avrupa Birliği, enerji tedarikinde Rusya bağımlılığını azaltırken ABD ile enerji ticaretinde önemli bir büyüme sürecine giriyor. Ancak planlanan ithalat artışı ve yatırımların tutarlılığı konusunda bazı uzmanlar temkinli yaklaşım sergiliyor.
"AB’nin Rusya’ya enerji veda planı: ABD’den ithalat 2,5 kat artacak" haberi, 04 Ağustos 2025 tarihinde yazılmıştır. 04 Ağustos 2025 tarihinde de güncellenmiştir.

YORUM YAZ
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.